مکمل های ورزشی چه تاثیری روی بدن دارند؟

تاثیر مکمل های ورزشی بر بدن

تاثیر مکمل های ورزشی بر بدن

مکمل های ورزشی این روزها در میان ورزشکاران رواج پیدا کرده است. مکمل های بدنسازی تاثیرات مختلفی نظیر عضله سازی، چربی سوزی، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد ورزشی دارند. متاسفانه در فضای مجازی شایعاتی درمورد تاثیرات و عوارض مکمل‌های ورزشی مطرح شده‌است که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم. با مای ساپفیت همراه باشید.

تاثیر مکمل های ورزشی بر کلیه ها

 مصرف زیاد پروتئین وی و کراتین با افزایش فشار داخل کلیه‌ها باعث افزایش میزان فیلتراسیون گلومرولی می‌شود که پاسخ طبیعی کلیه‌ها به شمار می‌آید. ولی این بدان معنا نیست که پروتئین وی و کراتین به کلیه‌ها آسیب می‌رساند. همچنین شواهد علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهنده دریافت زیاد پروتئین وی باعث آسیب کلیه‌ها در افراد سالم می‌شود اما اگر فردی مبتلا به نارسایی کلیه است بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های ورزشی با پزشک مشورت نماید.

تاثیر مکمل های ورزشی بر کبد

مکمل‌های ورزشی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد و آلوده به مواد مضری نظیر استروئیدهای آنابولیک نباشد هیچ‌گونه آسیب و تاثیر منفی بر کبد افراد سالم ندارند. یک باور غلط در میان افراد وجود دارد که مکمل‌های ورزشی نظیر پروتئین وی و اسیدهای آمینه بر کبد تاثیر منفی دارند، اما باید گفت که سلول‌های کبدی برای بازسازی و ترمیم خود و تبدیل چربی‌ها به لیپوپروتئین‌ها به پروتئین‌ها نیاز دارند. در 11 مطالعه نشان داده‌شد چربی کبدی در زنان چاقی که از 60 گرم مکمل پروتئین وی به مدت 4 هفته استفاده می‌کردند 21 % و تری گلیسیرید خونشان 15 % کاهش پیدا کرده‌بود.

تاثیر مکمل های ورزشی بر نعوظ

جالب است بدانید مکمل‌های ورزشی نه تنها تاثیر بدی بر نعوظ آقایان ورزشکار و کاهش عملکرد جنسی‌شان ندارند بلکه به بهبود و حفظ نعوظ نیز کمک می‌کنند. مکمل‌های ورزشی که افزایش‌دهنده نیتریک اکسید در بدن هستند نظیر مکمل نیترات، مکمل سیترولین مالات و مکمل ال آرژنین با تحریک ترشح نیتریک اکسید در بدن و افزایش خونرسانی به آلت تناسلی به بهبود نعوظ کمک می‌کنند و یکی از مکمل‌های رایج جهت درمان اختلال نعوظ هم به شمار می‌آیند.

تاثیر مکمل های ورزشی بر پوست

شاید شما هم جز کسانی باشید که با مصرف مکمل های ورزشی دچار جوش و آکنه می‌شوید. یکی از باورهای غلط که در میان ورزشکاران وجود دارد این است که اگر با مصرف گینر یا مکمل پروتئین وی دچار جوش شدند یعنی در ترکیبات مکمل از استروئیدها استفاده شده‌است در صورتیکه  یکی از عوارض جانبی مکمل‌های ورزشی به ویژه گینرها، مکمل‌های حاوی پروتئین وی و کراتین برای افرادی که پوست حساسی دارند بروز جوش و آکنه است.

یکی از علت‌های جوش‌زدن هنگام مصرف مکمل‌های ورزشی این است که برخی از مکمل‌ها نظیر پروتئین وی و کراتین به صورت غیرمستقیم با تغییر هورمون‌ها در بدن باعث افزایش چربی پوست می‌شوند. در افرادی که پوست‌های حساس دارند باعث چرب‌شدن پوست و بروز جوش می‌شود. علت دیگر جوش‌زدن بر اثر مصرف مکمل‌های ورزشی، هم شیرین‌کننده‌ها و شکری است که در گینرها و یا مکمل‌های پروتئین وی استفاده‌می‌شود.

تاثیر مکمل های ورزشی بر حنجره

مکمل‌های ورزشی هیچ گونه تاثیر منفی بر حنجره ندارند و این یک باور غلط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *